Cliënt
Vertrouwenspersoon
Vertrouwenspersoon cliënten
Deze zal altijd naar u luisteren en probeert hulp aan te bieden en met u samen naar een oplossing te zoeken.
Er zijn een tweetal organisties waar u als client een beroep op kunt doen.
1. Clientvertrouwenspersoon
De functie van een cliëntvertrouwenspersoon (CVP) heeft tot doel de individuele cliënt te ondersteunen bij problemen op het gebied van bejegening, inclusief seksueel misbruik door een medewerker, in het verwoorden van klachten en het ondersteunen bij het verbeteren van de situatie waarover onvrede bestaat.
De CVP is in eerste instantie een luisterend oor. Cliënten kunnen er terecht met hun verhaal. De cliëntvertrouwenspersoon luistert. Daarna bespreekt hij of er vervolgstappen nodig zijn en welke mogelijkheden de cliënt daarvoor heeft. De cliëntvertrouwenspersoon biedt, voorzover gewenst, daadwerkelijk ondersteuning aan de cliënt bij het nemen van de stappen die nodig zijn om voor zijn belang op te komen.
Er zijn verschillende instanties betrokken bij het Robertshuis, afhankelijk van de aard en situatie wordt een instanties betrokken. De volgende instanties zijn er:
- Clientvertrouwenspersoon van FACIT: voor klachten van cliënten onder de Jeugdwet en vanuit de WLZ.
- Clientvertrouwenspersoon van Jeugdstem: voor klachten van cliënten uit de Jeugdwet.
- Clientvertrouwenspersoon WZD regio Limburg: Adviespunt Zorgbelang. Deze CVP kan worden betrokken bij klachten over de Wet Zorg en Dwang
- Clientvertrouwenspersoon WZD (Wet Zorg en Dwang) regio Soest: Zorgstem. Deze CVP kan worden betrokken bij klachten over de Wet Zorg en Dwang
Normaliter bezoeken de CVP van zowel Jeugdstem als de WZD verschillende locaties, maar vanwege het geringe clientbestand vanuit de Jeugdwet is afgestemd dat locatie bezoek plaatsvindt op verzoek. De CVP’s van de WZD bezoeken wel de verschillende locaties en hebben overleg met de CVP van Jeugdstem.
De cliëntvertrouwenspersoon staat open voor iedere vraag of klacht die betrekking heeft op de relatie tussen de cliënt en de instelling. Dat mogen ook opmerkingen zijn die in eerste instantie niet de moeite waard lijken. De CVP stelt tekortkomingen die afbreuk doen aan de rechten van cliënten aan de orde binnen de instelling. Bovendien registreert hij/zij alle klachten en opmerkingen die binnenkomen. Dit levert voor Stichting Het Robertshuis informatie op waarmee het beleid kan worden bijgestuurd.
U kunt bovengenoemde instanties op de volgende manier bereiken:
– Clientvertrouwenspersoon FACIT: 0251-212202 of via www.facit.nl
– Clientvertrouwenspersoon Jeugdstem:
- Bel gratis naar 088 – 555 1000
- Chat met een vertrouwenspersoon via jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
– Clientvertrouwenspersoon WZD regio Limburg Adviespunt Zorgbelang:
- Marian de Visser
mariandevisser@burgerkrachtlimburg.nl
06-81976482 - Renée Poels
reneepoels@burgerkrachtlimburg.nl
06-28535371Clientvertrouwenspersoon Renee Poels
- Marian de Visser
– Clientvertrouwenspersoon WZD regio Soest Zorgstem:
- Dana Rijswijk