Nieuws
Medewerkers
Een op de zes jongeren en ouders wist in 2018 niet waar ze terecht konden met hun hulpvraag. Dat blijkt uit een analyse door I&O Research van cliëntervaringsonderzoeken uit de periode 2015-2018.
Van de jongeren en ouders die in 2018 hulp zochten, wist 17 procent niet waar ze die hulp konden krijgen. Dat is slechts een kleine verbetering vergeleken met 2015. Toen ging het om 19 procent. Over de persoon die hen verwees naar jeugdhulp zijn velen tevreden. 85 procent voelde zich serieus genomen, 79 procent zegt dat er gezamenlijk is gezocht naar een oplossing.
64 procent zegt dat zij snel hulp kregen bij het vinden van hulp. Dat is 3 procent minder dan in 2015. Kleine gemeenten, met minder dan 25 duizend inwoners, scoren met 72 procent beter dan grotere. Tussen gemeenten loopt de score sterk uiteen van 48 tot 80 procent.
Over de geboden hulp is 85 procent in 2018 tevreden, 4 procent meer dan in 2015. Een nog hoger percentage is tevreden over het handelen van de hulpverleners. Ze voelen zich vaak of altijd met respect behandeld (94 procent) en serieus genomen (87 procent) en vinden dat beslissingen samen met hen zijn genomen (89 procent). Over de snelheid zijn minder mensen tevreden: 72 procent is altijd of vaak snel geholpen. Dat is 5 procent minder dan in 2015.
Bron: Binnenlands Bestuur; I&O Research; Nederlands Jeugdinstituut